vertrek naar het zuiden

12 november 2012 - Ushuaia, Argentinië

hallo,

het is echt een hele tijd geleden dat we iets op de reisblog hebben neergezet naar dat kwam omdat we in de hostels waar we zaten bar slecht internet hadden. we zijn nu al een hele reis verder en we moeten jullie even bijpraten wat we allemaal beleefd hebben.

we beginnen in Ushuaia. we hadden verwacht toen we daar per vliegtuig aan kwamen dat het er heel koud zou zijn, maar dat viel  echt reuzen mee het was toen een graad of 16 daar. je kunt het je haast niet voorstellen dat je daar een stad aan de zee heb met op de achtergrond bergen met sneeuw erop. het hostel waar we zaten ( freestyle) is heel gastvrij en ze willen je een zo goed mogelijk gevoel geven van hun stadje en de vele dingen die je daar kan doen. zij hebben ons ook geholpen aan de volgende 2 tours die we daar hebben ondernomen. Pinguins kijken en naar " het einde van de wereld" varen en daar zeeleeuwen en andere beestjes die in de zee leven te zien.

de tour met de pinguins hebben we op dinsdagochtend gedaan. eerst zijn we naar een prive terrein gereden waar ze een museum hadden met alleen maar zeedieren. Dat was in samenwerking met een onderzoekslaboratorium die de botten schoonmaakten van de aangespoelde dieren en ze ook onderzocht. Daarna zijn we op een zodiac gestapt om in 15 min tijd naar een eilandje te gaan waar op dit moment veel pinguins aan het broeden zijn. we mochten het eiland op onder leiding van een gids die ons verschillende weetjes vertelde over de 2 soorten pinguins die daar zitten . we moesten wel op de paden blijven omdat je anders de nesten kapot zou kunnen trappen. na deze tour over het eiland mochten we nog ongeveer 20 min op het strandje zitten bij de pinguins die niet op de nesten zaten. ik heb uiteindelijk op nog geen anderhalve meter van ze vandaan gezeten! aan al dat moois en leuks komt weer veel te snel een eind.... maar het is echt een ervaring niet je niet snel meer vergeet.

Maritiem Museum en onderzoekslabPinguinsNestje bouwen

pinguinSamen met de pinguinsEitje warmhouden

dezelfde middag moesten we ook op de boot stappen om naar het einde van de wereld te varen. we zaten op een heel klein bootje voor max 12 mensen. dat heeft als voordeel dat je dan heel dicht bij de rotsen kunt komen waar de seals, seelions en de vele andere dieren die daar leven op lagen. ook weer op 1 a 2 meter afstand van deze mooie beestjes kunnen genieten en kijken. ook zijn we nog ergens aan land gegaan waar we een rondleiding hebben gekregen en veel uitleg over de planten daar en wie deze planten slopen. ( bevers en muskesratten, zij hebben geen natuurlijke vijand daar).... deze dag was heel druk maar wel echt heel mooi, goed weer we mogen niet klagen.

De laatste vuurtoren in de buurt van de bewoonde wereld in het zuiden.ZeeleeuwDe nep pinguins (vogels)

de volgende dag zijn we naar het national park geweest samen met 2 andere die we in het hostel hebben ontmoet. daar in het park hebben we ook "de stempel" opgehaald.

Paspoort stempel 'Fin Del Mundo'

We hebben daar een route langs het meer gelopen van 8 miles. daarna hebben ronnie en de andere 2 nog een route gelopen en ben ik in het restaurant gebleven om van het uitzicht te genieten en ik zou het niet redden om die 2de route te lopen in krap 1 uur tijd. dit was ook weer een mooie dag met een paar spetters regen.

National Park Tierra del FuegoNationaal park Tierra del FuegoNationaal park Tierra del Fuego

Toen zat het er alweer op voor ons in Ushaia. Nog 1 nachtje slapen in het hostel en om 4 uur in de ochtend eruit om de bus te pakken naar El Calefate. We hebben besloten om Chile ( torres del paine ) over te slaan omdat het te veel tijd zou kosten om dat te doen. die extra tijd hadden we niet berekend in onze tijdschema.

ons volgende verhaal gaat dus over El Calafate en de glasier perito moreno.

groetjes mandy

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Daisy:
    28 november 2012
    Gaaf. Dat is toch een stuk beter dan een zeeleeuw in Blijdorp ;)
    En zo'n stempel in je paspoort; je hebt er natuurlijk meer van.... maar dit is wel een hele leuke! Die kan niet iedereen laten zien.
    Veel plezier met de volgende trip.

groetjes,
    Daisy