Perito Moreno

15 november 2012 - El Calafate (city), Argentinië

Na ons vertrek uit Ushuaia zijn we toch wel 20 uur onderweg geweest. Er gaat onder andere veel tijd in het oversteken van de grens zitten want we moesten via Chili naar El Calafate rijden. Tussen de grens van Argentinie en Chili ligt 20 km niemandsland waar heel veel schapen wonen in de altijd aanwezige wind.

Wind mandy

Ook moesten we natuurlijk van het vuureiland naar het vasteland. Dat deden we met een hele grote boot waar ook alle autos en vrachtwagens op moesten.

Boot naar vastelandop de bootmandy op boot

Dat was voor het eerst dat we het toch wel echt koud hadden. Er stond een harde ijskoude wind. Daarna konden we weer opwarmen in de bus.(Ja je kon ook binnen op de boot zitten maar dat is niet leuk he...)

We wisten dat we om ongeveer 1 uur snachts zouden aankomen en hadden dus vantevoren al bekeken in de reisboeken welk hostel we wilden hebben. Dus wij eenmaal aangekomen met onze backpacks op pad midden in de nacht. En ja hoor niet te vinden. Ik weer denken dat het komt door mijn kaartlees kunsten maar nee het stomme reisboek   klopte gewoon niet. Ze hadden het hostel op de verkeerde plek op de kaart gezet. Dat gaan ze nog horen van mij! Dus wij op zoek naar een ander hostel maar nee hoor. Alle hostels waren al gesloten voor de nacht. De meeste eigenaren slapen ook niet zelf in het hostel dus uiteindelijk maar een heel luxe gebouw ingegaan dat meer een soort hotel was. Daar een 2 persoonskamer genomen met privebadkamer. Sja kostte wat meer maar dan hadden we in ieder geval een slaapplek.

De volgende ochtend weer vroeg eruit want ja wilden natuurlijk wel naar de gletsjer toe. Er waren dus 2 manieren om naar de gletsjer te gaan.1 is met de bus, en dat betekent dat je smiddags met dezelfde bus terug moet. En omdat we blijkbaar de eerste bus gemist hadden, hadden we de keus of om 16 uur terug te gaan of om 17 uur terug te gaan. Maar wij wilden als het kon om 1600 uur een bus naar Bariloche pakken. Dus we gingen voor optie 2. Een taxi nemen, een lap geld neerleggen en dan brengt hij je overal naartoe waar je wilt en blijft ook nog eens 3 uur op je wachten daar. Dit bleek achteraf zelfs wel een hele voordelige optie te zijn want we kregen extra dingen te zien en we hadden ook nog eens de bus naar Bariloche om 1600 uur. waardoor we dus niet een extra nacht in het hostel-hotel hoefden te slapen. En buiten de gletsjer is er echt niets te doen of te zien in El Calafate.

ron mandy perito moreno afstandmandy bij bord perito morenoronnie op ijsschots

perito moreno dichtbijvallend stuk ijsperito moreno met mensen

Zoals je ziet was het zeer mooi om te zien maar dit is wel een van die dingen die moeilijk te fotograferen zijn om je dit gewoon met je eigen ogen moet zien. Het geluid dat je hoort als er een stuk ijs afbreekt en dat dan een paar minuten blijft nagalmen binnenin de gletsjer. Dus mocht je nog in de buurt zijn van de gletsjer...

Volgende keer krijg je het reisverslag van Bariloche te zien maar dan moet je nog eventjes wachten.

Groetjes Ronnie